دنيــا در آتش نخستين جنگ جهـــــانی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



جنگ بزرگ آغاز شد
98 سال پيش در روز 28 ژوييه سال 1914 ميلادي امپراتوری اتريش - مجارستان به كشور تازه استقلال يافته صربستان اعلان جنگ داد،جنگی كه جنگ بزرگ نام گرفت و به نخستين جنگ جهانی تبديل شد.

در فردای آن روز امپراتوری روسيه به امپراتوری اتريش - مجارستان اعلان جنگ داده و امپراتوری آلمان فورا به روسيه هشداری میدهد اگر اعلان جنگ را پس نگيرد،آلمان به نوبه خود وارد جنگ خواهد شد.

روسيه تزاری پيشنهاد آلمان را رد میكند و آلمان نيز به نوبه خود در روز اول اوت به روسيه اعلان جنگ میدهد.

فرانسه در همان روز اعلام بسيج عمومی میكند و در روز سوم اوت سال 1914 ميلادي امپراتور آلمان،گيوم دوم به فرانسه اعلان جنگ داده و نيروهای ارتش آلمان وارد خاک بلژيک می شوند.

امپراتوری بريتانيا در روز چهارم اوت به آلمان اوليتماتوم میدهد كه بی طرفی بلژيک را رعايت كند.آلمان اولتيماتوم بريتانيا را رد كرده و در همان روز بريتانيا به نوبه خود به آلمان اعلان جنگ میدهد.

سپس فرانسه و بريتانيا به ترتيب در روزهای 11 و 12 اوت به امپراتوری اتريش - مجارستان اعلان جنگ میدهند. ظرف 2 هفته آتش جنگ بخش اعظم اروپا را فرا می گيرد.

جنگ جهانی اول ناشی از رقابت هايی بود كه از 50 سال پيش از آغاز اين جنگ،قاره اروپا را از هم پاشيده بودند.رقابت هاي سرزمينی و استعماری موجب شدند تا كشورهای اروپايی در مقابل يكديگر صف آرايی كنند.

قتل آرشيدوک فرديناند وليعهد امپراتوری اتريش-مجارستان و همسرش در شهر سارايوو به دست يک صرب در روز 28 ژوئن سال 1914 ميلادی بهانه آغازين جنگ جهانی اول بود.

امپراتوری های اروپای مركزی،آلمان،اتريش-مجارستان و عثمانی به همراه بلغارستان در مقابل امپراتوری روسيه،امپراتوری بريتانيا و جمهوری فرانسه به همراه ايتاليا قرار می گيرند.

با ورود ژاپن به جنگ و به ويژه ايالات متحده درسال1917ميلادی جنگ واقعا ابعادجهانی می يابد.

تصور يک جنگ كوتاه مدت از همان پاييز سال 1914 ميلادي با ناكامي تهاجم های بزرگ در جبهه های غربی و شرقی رنگ می بازد.در مجموع 35 كشور جهان درگير اين جنگ خانمانسوز و بی رحمانه می شوند.

يک جنگ مدرن با استفاده از سلاح های جديد مرگبار،تاكتيک های نوين جنگی كه دادن تلفات در آن برای طرفين اهميتی نداشت،بلكه هدف فقط شكست دشمن بود.

به اين ترتيب،در روز 28 ژوييه سال 1914 ميلادی با اعلان جنگ امپراتوری اتريش-مجارستان عليه كشور صربستان آتش جنگ بزرگ يا جنگ جهانی اول شعله ور می شود.

ظرف چند روز كشورهاي اروپايی با تشكيل دادن اتحاديه هايی در مقابل يكديگر صف آرايی می كنند.قاره اروپا به آتش و خون كشيده میشود.دامنه جنگ حتی به مستعمرات به ويژه در آفريقا نيز گسترش می يابد.با ورود ژاپن و آمريكا به صحنه نبرد،جنگ ابعادي واقعا جهانی پيدا می كند.

پس از چهار سال جنگ بی رحمانه سرانجام در روز 11نوامبر سال 1918 ميلادی با تسليم آلمان جنگ جهانی اول خاتمه می يابد.

در اين جنگ نزديک به 10 ميليون نفر از جمله غيرنظاميان كشته شده و 20 ميليون نفر مجروح میشوند كه با توجه به امكانات آن روزگار اغلب آنها معلول شده بودند.در پايان جنگ نقشه اروپا كاملا دگرگون مي شود.

جنگ جهانی اول منجر به نابودی چهار امپراتوری روسيه،آلمان،اتريش - مجارستان و عثمانی میگردد و كشورهای جديدی از بطن امپراتوری های منقرض شده،تاسيس شده و يا دوباره احيا می شوند.


بهرام افتخاری





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 680
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 28 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com